از کلاس ما چه خبر!
در این وبلاگ تدریس درس ها و نمونه سوالات کلاس اول ابتدایی گذاشته می شود . 
قالب وبلاگ
نويسندگان

دختر گلم داستان زیر را چند بار کنار خانواده ات بخوان تا روز شنبه بتوانی بدون اشتباه بخوانی و در دفتر ستاره ها یک جایزه بگیر 

برای دریافت فایل دانلود کنید .     

                                                 

 

 

 

 

[ ۱۳٩٢/۱۱/۳٠ ] [ ۱٠:٠۳ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

روز یک شنبه می خواستم درس جــ  ج را بدهم به طبق همیشگیم از بچه ها خواسته بودم که در رابط با جـ ج از داخل اسباب بازی هایشون وسیله پیدا کنن و همراه خودشون به کلاس بیارن پدر هلیا روز شنبه زنگ زد و گفت هلیا سرما خورده و نمیتونه به کلاس بیاید و ازم درس های روز یک شنبه را خواست و من گفتم اگر تونستین برای روز یک شنبه هلیا همراه خودش جوجه بیاورد 

یک شنبه ساعت 10صبح وقتی هلیا وارد کلاس شد همراه خودش دو تا جوجه ی زیبا آورد.

         

زنگ آخر که آقای رحمانی بابای هلیا اومد ،هلیا رو از مدرسه ببر جوجه ها رو بعنوان هدیه داد به من . من هم از مدرسه که برگشتم جوجه ها رو گذاشتم در حمام خونه ام رخساره که از دانشگاه برگشت. وقتی صدای جوجه ها رو شنید  خیلی خوشحال شد آخه از دوران بچگیش عاشق جوجه بود .  

 

 

[ ۱۳٩٢/۱۱/۳٠ ] [ ٩:۳٩ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

 

[ ۱۳٩٢/۱۱/٢۸ ] [ ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ ] [ مهری خطیبون ]

خدا را شاکریم که برف زیبا زمین را سفید پوش کرد و این زیبایی باعث تعلیلی مدارس شد .

حالا دختر گلم بیکار نمان و این داستان را برای خانواده ات بخوان وقتی به مدرسه آمدی در کلاس برای من و دوستانت با صدای رسا بخوان تا از من یک ستاره جایزه بگیری .

در این داستان سعی شده است  از نشانه هایی که تا به حال در کلاس تدریس شده  استفاده کنم .

برای دریافت داستان فایل زیر را دانلود کن .  

                                          

 

دختر گلم بنویسیم صفحه ی 88را بنویس و در دفتر مشقت این کلمات را هم پر کن

جوراب –  جانماز – کاج – پنج – جوجه – پنجره – مادر جون – جنگل – برنج – نارنج – نارنجی

عزیزم سعی کن نشانه ی (جـ  غیر از آخر و ج آخر را قرمز بنویسی ) 

[ ۱۳٩٢/۱۱/٢۸ ] [ ٩:۳٧ ‎ق.ظ ] [ مهری خطیبون ]

همکار گرامی : درجهت پیشبرد اهداف روان خوانی دانش آموزان در کلاس از آغاز تدریس نشانه ها از جدول تر کیب صامت ها با مصوت ها استفاده نموده ام

و این سومین جدول است که در اختیار دانش آموزانم قرار داده ام به همین دلیل نام آن را جدول شماره سه گذاشته ام . 

 

[ ۱۳٩٢/۱۱/٢٧ ] [ ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

ارزشیابی علوم  تقدیم به همه ی شما دانش آموزان عزیز و همکاران گرامی

  

                                                      

[ ۱۳٩٢/۱۱/٢٤ ] [ ٩:۳٤ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

سلام به قند عسل هایی که روز چهارشنبه غایب بودن: تکلیف روز پنج شنبه رو انجام بدین از روی کلمات نوشته شده بنویسید عزیزم سعی کن لـ ل و قـ ق را با مداد قرمزت بنویس 

قنداق  - فندق  - قلب - لشکر - فلفل سبز - آلو - آلبالو - لواشک - قسمت - لپه - لباس

در ضمن کنار درس گل، این کلمات خارج از کتاب رو بنویس ( لـ ل ) را با مداد قرمز بنویس 

1-  لیوان

2-  سلام

3-   سلدا

4-  پول

5-   شال

6-   مارمولک 

[ ۱۳٩٢/۱۱/٢٤ ] [ ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ ] [ مهری خطیبون ]

بچه های عزیز برای دانلود سوالات بالا میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:

                                                     

[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٧ ] [ ۱٠:۳٦ ‎ق.ظ ] [ مهری خطیبون ]

سلام بچه های عزیزم.

حالا که خداوند مهربون الطاف آسمانیش رو از ما دریغ نکرده و برف زیبا همه جا رو سپیدپوش کرده و مدارس تعطیل شده، شما هم برای شکرگزاری از خداوندگار پاکی ها، تکالیف زیر را انجام بدید:

 دخترهای گلم برای دانلود فایل و پرینت کردن آن میتونید از لینک زیر استفاده کنید:

بدین ترتیب که بر روی لینک زیر کلیک کرده و در پنجره جدید باز شده بر روی دریافت فایل کلیک کنید تا در کامپیوتر شما ذخیره شود. حال میتوانید از آن پرینت گرفته و پاسخ دهید.

دانلود فایل سوالات

[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٦ ] [ ٩:٢۸ ‎ق.ظ ] [ مهری خطیبون ]

سلام به دخترای  مهربون            

امروز هم بعلت سردی هوا مدارس تعطیل شد شما دختر  پر تلاشم بیکار نباش

از روی درس های روز برفی تا درس  همکاری برای خانواده ات بخوان و ده کلمه  بنویس که

در آن نشانه ی "  قـ ق  ، خـ خ ، فـ ف و گـ گ " باشد .

نقاشی زیبا ازاتفاقات جالب این چند روز تعطیلی بکش وبرای نقاشی ات

یک داستان کوتاه بنویس.   

یک کاردستی زیبا هم با مناسبت ده فجر درست کن وبه کلاس بیار.


عزیزم بنویسیم صفحه ی 83و 84 را بنویس 
 
[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٥ ] [ ٩:٥٤ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

 آیا می دانید که اگر شما در حال حمل قرآن باشید

شیطان دچار درد شدید در سر میشود


و باز کردن قرآن ، شیطان را تجزیه می کند


و با خواندن قرآن ، به حالت غش فرو میرود


و خواندن قرآن باعث در اغما رفتنش میشود


و آیا شما می دانید که هنگامی که می خواهید


دوباره به این پیام را به دیگران ارسال کنید

 شیطان سعی خواهد کرد تا شما را منصرف کند


فریب شیطان را نخور پس این حق را  دارید که  این پست رو

 کپی کنید و توی وب هاتون بذارید

التماس دعا

 

[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٤ ] [ ۱۱:٤٢ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]
مردی در نمایشگاهی گلدان می فروخت . زنی نزدیک شد و اجناس او را بررسی کرد .
بعضی ها بدون تزیین بودند، اما بعضی ها هم طرحهای ظریفی داشتند
زن قیمت گلدانها را پرسید و شگفت زده دریافت که قیمت همه آنها یکی است
او پرسید:چرا گلدانهای نقش دار و گلدانهای ساده یک قیمت هستند ؟چرا برای گلدانی که
وقت و زحمت بیشتری برده است ، همان پول گلدان ساده را می گیری؟
فروشنده گفت: من هنرمندم .
قیمت گلدانی را که ساخته ام می گیرم. زیبایی رایگان است. 
[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٤ ] [ ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

دونکته مهم درمورد  " یـ "  

اگر دو حرف هم شکل و مثل هم در کنار هم باشند اولی صدای "ایـ " و دومی صدای "یـ" بدهد هردورا می خوانیم ولی فقط یکی را می نویسیم.

مانند:

زیارت - میان - زیاد- زیان -زیادی - بیابان- پیاده -بیا - خیار

هرگاه دوحرف همشکل و مثل هم درکنار هم باشند که اولی صدای "یِ" و دومی صدای "ایـ " بدهد هردو را هم می خوانیم و هم می نویسیم.

مانند:

دایی - بیایید - پاییز - روییده  - پایین - زیبایی - روستایی - می آییم - شنوایی - بینایی - دانایی

توضیحی دیگردرمورد این دونکته:

هرگاه "ایـ " و "یِ" در دوبخش متفاوت باشد یکی را می نویسیم .

مثل : زیاد - بیا

هرگاه "ایـ" و "یِ" هردودر یک بخش باشند هردو را می نویسیم .

مثل : پایین - پاییز

[ ۱۳٩٢/۱۱/۱٢ ] [ ٢:٠۳ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

عوامل بدخط نویسی (نارسا نویس)

 هیلدرث ، برخی از ضعف های اساسی که در کار نوشتن اختلال به وجود می آورند را به این صورت بیان می کند:

 1- ضعف در مهارتهای حرکتی ظریف که برای نوشتن ضروری است.

 2- بی قراری و تند خوئی

 3- خطا در ادراک بصری حروف و کلمات که این کودکان در آزمون های ادراک بصری،اغلب نمره ی پایین می آورند ومعمولاً حروف را روی هم می گذارند،وارونه می نویسند و یا فاصله زیادی بین حروف می گذارد.

 4- دشواری در نگهداشت تجارب و تأثرات بینایی (حافظه ی بصری)

 5- مشکل در تبدیل و انتقال ادراک حس به حس از بینایی به حرکتی می باشد (دیداری ـ حرکتی)

 6- چپ دستی

 7- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب به هنگام تعلیم کتاب می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن گردد.

 8- تن آگاهی و مفاهیم جهت ها

 با توجه به عوامل بد خط نویسی یا نارسا نویسی که در بالا ذکر گردید می توان مهارت های مورد نیاز برای خوانا نویسی را طبقه بندی نموده و راهبردهای درمانی برای هر گروه در نظر گرفت.

 1- مهارت هایی که مربوط به فرآیندهای پایه ی ذهنی می باشند حافظه ی بینایی و ادراک بینایی و تن آگاهی و موقعیت و روابط فضایی

 2- مهارتهای پیش از نوشتن: درک رابطه های بدن چون بالا و پایین ، رو، زیر ، جلو، عقب، و بازشناسی و مدل برداری از اندازه ها و شکل های گوناگون درست گرفتن مداد، وضعیت کاغذ، طرز قرار گرفتن بدن از دیگر مهارت های پیش از نوشتن است.

هماهنگی حرکتی ظریف برای درست نوشتن باید به حد کافی رشد کرده باشد درشماری از کودکان ناتوان در یادگیری برای رشد عضله های ظریف دست و انگشتان فاقد تجربه ی کارکردن، چرخاندن ، گرفتن، درست فشردن، یا فشار آوردن بر اجسام هستند از این رو کار کردن با مداد و ماژیک برای این کودکان نومید کننده و دشوار است. برخی مداد را بیش از حد محکم به دست می گیرند در حالی که برخی دیگر بسیار شلبرخی مداد را مشت می کنند و برخی آن را با دو دست می گیرند. بسیاری از این کودکان باید چگونگی صحیح  به دست گرفتن مداد و یا ماژیک را گام به گام آموزش ببینند. ناتوانی نسخه برداری از شکل های هندسی واحد، کاستی دیگر پیش از نوشتن است جوردن (1977) اظهار می دارد یکی از کاستی هایی که اغلب هنگام نسخه برداری ازاجسام در این کودکان مشاهده می شود تمایل به رسم گوشه هایی در گوشه ی دایره ، مربع یا مثلث است.

سر هم نویسی

 اشکال چند گانه حروف که در سر هم نویسی دیده می شود موجب سردرگمی کودک می شود برخی حروف هنگام سرهم نویسی بر حسب این که در کجای کلمه واقع شده باشد شکل شان تغییر می کند و بسیاری حروف سر هم به کل با حروف جدا متفاوتند. به طور دقیق تر  جوردن(1977) اظهار می دارد بسیاری از کودکان در به خاطر آوردن این که کجا کجا یک حرکت قوس دار و یا دایره وار را متوقف کنند چگونه به عقب بچرخند وچگونه خطوط موجود در شکل های پیچیده ی حروف را به یکدیگر متصل کنند اشکال دارند. حرکت های پیچیده در سر هم نویسی در دشواری این سبک نوشتن تأثیر دارد افزون بر خطوط عمودی، افقی، قوس دار که در جدا نویسی یافت می شود سبک های سرهم نویسی نیاز مند حرکتهای ظریف و دقیقی است که لازمه ی آن هماهنگی حرکتی است. برخی کودکان در نوشتن بسیاری از حروف که بالای خط مبنا نوشته می شوند دشواری دارند. در حالی که بسیاری دیگر تنها در حروفی که پایین تر از خط مبنا می آیند مشکل دارند.حروفی که از یک الگوی حرکتی واحد پیروی می کنند باید به صورت گام به گام آموخته شود و سرانجام باید یادآوری کرد که بسیاری کودکان در مقایسه با دیگران نمی توانند پس از نوشتن حرفی بلافاصله به نوشتن حرف دیگر بپردازند.مایکل باسمت(1967) توصیه می کنند که به کودکان مبتلا به مشکل نوشتاری برای خواندن و نوشتن تنها یک شیوه آموخته شود و آنان آن شیوه را به طور کل فرا گیرند.

 راهبردهای آموزشی برای توسعه مهارت های نوشتن در کودکان

 تمرینات زیر بیانگر روشهایی است که می تواند در کمک به فراگیری نوشتن کودکان مفید باشد.با توجه به علت بدخط نویسی که ذکر گردید تمرینات مربوط به ادراک بصری حروف و تمرینات حافظه ای و تقویت مهارت های پیش از نوشتن وتقویت مهارت های دیداری حرکتی و هماهنگی چشم و دست فعالیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 تمرینات تقویتی عضلات دست مهارتهای قبل از نوشتن

 1- تمرینات روی تابلو: این تمرینات ورزیدگی لازم پیش از شروع نوشتن به وجود می آورد. دوایر، خطوط، اشکال هندسی، حروف و اعداد را می توان با حرکات آزاد و گسترده دست و با به کارگیری عضلات بزرگ شانه، بازوها، دست و انگشتان روی تابلو طراحی کرد در حالی که سایر کودکان در هنگام مدل برداری به غلط بخشی را حذف یا بخشی را به آن می افزایند. امکان دارد برخی از شکل ها بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ نسخه برداری شود.

 

3- مهارت های مربوط به آموزش شیوه های درست آموزش خط نویسی:

 شکل دادن به حروف گوناگون: برای بسیاری از کودکان دشوار است به طور کلی حروف از خطوط عمودی، افقی، قوس دار، ساخته می شوند به نظر می رسد که کودکان در شکل دادن به حروفی که تنها از خطوط افقی یا عمودی ساخته می شوند دشواری کمتری دارندمثل الف ـ  ر ـ د  بیشترین دشواری در شکل دادن به حروفی پدیدار می شود که خطوط راست و قوس دار با یکدیگر نزدیک می شوند برای مثال ح ـ ص ـ ض ـ ظ خطوط اصلی شکل دهنده ی اکثر حروف را می توان به طور تدریجی به کودک آموزش داد. هنگامی که این خطوط آموزش داده شد سپس باید نحوه ی اتصال خطوط اصلی مستقیم و قوس دار به آنها آموخته شود لارسن 1970 بر این باور است که بسیاری از حروف از حروف دیگر مشتق شده اند. وی اظهار می دارد حروفی را که از حرفهای دیگر مشتق میشوند باید در ابتدا آموزش داد  ا ـ ب ـ د ـ ن از جمله این حروف هستند.مسأله ی دیگری که برای بسیاری از کودکان وجود دارد اندازه ی حروف گوناگون است لوئیس ولوئیس1965 پی بردند که در ست نویسی گروهی از کودکان کلاس اول متداول ترین خطایی که مشاهده می شود اندازه ی نادرست بزرگتر یا کوچکتر حروف است. حروفی که به پایین خط مبنا می آیند ن ـ ق ـ ی و غیره اغلب در اندازه های نادرست نوشته شده است به نظر می آید که بسیاری از مشکلات شکل دهی حروف از عدم آمادگی کودک در استفاده از اندازه ها و شکل های گوناگون مایه گرفته باشد. استفاده از تمرین های طولانی و ابزار نامناسب مداد کوتاه کاغذ بودن خط و غیره بدون تردید عامل دیگری است که باید مورد توجهه قرار گیرد.

جدانویسی

 برخی از کودکان علاوه بر مشکلاتی که در شکل دادن به حروف دارند با عدم رعایت جدا نویسی نیز روبه رویند کلمه ها را با فاصله ی نامنظم به روی کاغذ می آورند کلمه ها را با فاصله ی زیاد از هم می نویسند و یا به قدری نزدیک به هم می نویسند که خواندن کلمه ها مشکل می شود.

 

تمرین نقطه به نقطه

در این تمرین کودک نقطه های روی تخته سیاه را با کشیدن خط به هم متصل می کند نقطه ها ممکن است در وضعیت ها و تعداد مختلفی باشند و کودک باید خطوط اتصال را به صورت های گوناگون ترسیم کند.

 ترسیم دوایر: کودک می تواند دوایر بزرگی را با یک دست، دو دست، در جهت عقربه های ساعت و یا بالعکس روی تخته سیاه ترسیم کند.

 ترسیم اشکال هندسی: کودک تمرینات را با خطوط افقی، عمودی ، مایل انجام داده و اشکال مختلف هندسی را روی تخته سیاه رسم می کند در ابتدا وی می تواند از الگوهای بریده شده استفاده کند و بعد اشکال را از روی مدل کپی نماید.  

منبع:وبلاگ تخصصی بانک مقالات آسیب شناسی گفتار و زبان

[ ۱۳٩٢/۱۱/٧ ] [ ۱٠:٠۳ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]
                        داستان کرم کوچولو

 هر روز صبح مامان کرم کوچولو کرم را به سختی بیدار می کردویه برگ برای صبحونه به او می داد تا بخورد و به مدرسه برود .کرم کوچولو به سختی از جاش بلند می شد و می پرسید چراباید برم مدرسه . من که هیچی یاد نمی گیرم . تازه خانم معلممنو صدا نمی کنه واز من درس نمی پرسه من به درد هیچ کارینمی خورم.اما هر روز مامان با نوازش او را بیدارمیکرد وبه مدرسه می فرستاد.یه روز که معلم می خواست خط راست رو آموزش بده به فکرش رسید به جای خط کش از کرم کوچولو استفاده کنه. کرم کوچولو رو گرفت وروی تابلو یه خط کشید کرم از خوشحالیقند تو دلش آب شد. با افتخار به دوستاش کمک کرد تا همه تودفتر هاشون خط راست بکشن.زنگ آخر با عجله پیش مامانش رفت وگفت : مامان جون حالا فهمیدمبه چه دردی می خورم.تن من مثل یه خط راسته ببین بعد خودشرو راست راست گرفت .چند تا خط راست روی خاک های روی زمینایجاد کرد.مامان به کرم کوچولو آفرین گفت. کرم هم از مامانش خواست هر روز صبح زود او را برای رفتن به مدرسه بیدار کند.

[ ۱۳٩٢/۱۱/٧ ] [ ٩:۱٥ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]

ﻣﻌﻠﻢ سر کلاس فارسی ﺍﺳﻢﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ کرﺩ. ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﭘﺎی ﺗﺨﺘﻪ ﺭﻓﺖ.

ﻣﻌﻠم گفت: ﺷﻌﺮ بنی ﺁﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ.   

ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺷﺮﻭﻉ کرﺩ:
بنی ﺁﺩﻡ ﺍﻋﻀﺎی یکدیگرﻧﺪ که ﺩﺭ ﺁﻓﺮینش ﺯ یک ﮔﻮﻫﺮﻧﺪ
ﭼﻮ ﻋﻀﻮی ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺩﮔﺮ ﻋﻀﻮﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﺎﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ
ﺑﻪ ﺍینجا که ﺭسید ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ. ﻣﻌﻠﻢ ﮔﻔﺖ: بقیه ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ!
ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﮔﻔﺖ: یادم نمی آید. ﻣﻌﻠﻢ ﮔﻔﺖ: یعنی چی؟ این ﺷﻌﺮﺳﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﺘﻮﺍنستی ﺣﻔﻆ کنی؟!
ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﮔﻔﺖ: ﺁخه مشکل ﺩﺍﺷﺘﻢ. ﻣﺎﺩﺭﻡ مریض ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻮﺷﻪ ﺧﺎﻧﻪﺍﻓﺘﺎﺩﻩ، ﭘﺪﺭﻡ ﺳﺨﺖ کار می کند ﺍﻣﺎ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺑﺎﻻﺳﺖ، ﻣﻦ باید کارهای ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡﺑﺪﻫﻢ ﻭ ﻫﻮﺍی ﺧﻮﺍﻫﺮ برادرهایم ﺭﺍ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ، ببخشید.
ﻣﻌﻠﻢ ﮔﻔﺖ: «ببخشید! همین؟! مشکل ﺩﺍﺭی که ﺩﺍﺭی، باید ﺷﻌﺮ ﺭﻭﺣﻔﻆ می کردی. مشکلات ﺗﻮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻣﺮﺑﻮﻁ نمیشه!»
ﺩﺭ این ﻟﺤﻈﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﮔﻔﺖ:
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩٢/۱۱/٥ ] [ ۱۱:۱٩ ‎ب.ظ ] [ مهری خطیبون ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

معلم کلاس اول ابتدایی با 35 سال سابقهی تدریس در پایه اول Email : khatiboon.teacher@yahoo.com
صفحات اختصاصی
RSS Feed